Descent
Annelies Van Damme

October 20 — December 1, 2024

Press release

 

(EN) Annelies Van Damme (°1998, Brussels, Belgium) is a contemporary artist based in Ghent, Belgium. Her work delves into themes of power, gender, sexuality, and the intricacies of war and crime. Through bold painting and provocative imagery, she confronts societal norms and personal experiences, often teleporting her own naked body into found footage of pornographic websites or other violent resources.

She aims to investigate a very fake sexualised world and a very real violent one, ultimately seeking to show how the two are more often than not one and the same. Annelies shamelessly rips open wounds her audience prefers to ignore. In doing so she manages to evoke raw emotions and provoke thought, inviting viewers to reflect on their own perception of gendered power-dynamics and their own complicity in this violence.

Her paintings are monumental and bright, dripping in paint and sometimes torn and damaged with nails. When standing in front of one of Annelies’ paintings it is hard to look away. Forcing you to be part of the violent dynamic that is in front of you and make a choice: to keep watching or to walk away.

Verduyn is pleased to welcome you from October 20 to December 1, 2024,
on Saturdays and Sundays from 14:00 to 18:00, or by appointment.

 

(NL) Annelies Van Damme (°1998, Brussel, België) is een hedendaagse kunstenaar gevestigd in Gent, België. Haar werk verkent thema’s als macht, gender, seksualiteit en de complexiteit van oorlog en misdaad. Door middel van gedurfde schilderkunst en provocatieve beelden confronteert ze maatschappelijke normen en persoonlijke ervaringen, waarbij ze haar eigen naakte lichaam vaak teleporteert naar gevonden beelden van pornografische websites of andere gewelddadige bronnen.

Ze streeft ernaar een zeer kunstmatige geseksualiseerde wereld en een zeer reële gewelddadige wereld te onderzoeken, en wil uiteindelijk aantonen hoe deze twee vaak één en dezelfde zijn. Annelies opent schaamteloos wonden die haar publiek liever negeert. Zo slaagt ze erin om rauwe emoties op te wekken en gedachten te prikkelen, en nodigt ze toeschouwers uit om na te denken over hun eigen perceptie van gendergerelateerde machtsdynamieken en hun eigen medeplichtigheid aan dit geweld.

Haar schilderijen zijn monumentaal en fel, druipend van de verf, en soms gescheurd of beschadigd met spijkers. Wanneer je voor een van Annelies’ werken staat, is het moeilijk om weg te kijken. Haar werk dwingt je deel uit te maken van de gewelddadige dynamiek die zich voor je afspeelt en maakt je bewust van de keuze: blijf je kijken of loop je weg?

Verduyn verwelkomt u graag van 20 oktober tot 1 december 2024, op zaterdag en zondag van 14:00 tot 18:00, of op afspraak.